BU Coaching Breda (Prinsenbeek)

Voel je vrij om jezelf te zijn.

HSP Zorg goed voor jezelf

HSP – Leer Luisteren naar je lichaam

Lichamelijlichamelijke gezondheidke gezondheid is belangrijk om te kunnen functioneren. Omdat je als HSP extra gevoelig bent voor de signalen die je lichaam je geeft is het dus extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Luister dus goed naar wat je lichaam nodig heeft.
Belangrijke kernwoorden voor een HSP zijn : Rust, Ritme, Regelmaat en Ruimte.

 

Rust

Als HSP is het van essentieel belang om op tijd rustpauze’s in te lassen. En te zorgen voor voldoende slaap. Tijdens de slaap verwerken we alle indrukken van de dag en laden we onszelf weer op. Als HSP functioneer je het beste als je daarbij een zo natuurlijk mogelijk ritme aanhoudt. Ben jij een ochtend of een avondmens? Probeer daar in je dagelijks ritme rekening mee te houden.

Bouw overdag ook bewust rust en ontspanningsmomenten in. Dus plan niet heel je dag vol met activiteiten. Luister hierbij naar je gevoel en probeer niet over je grenzen te gaan. Neem gewoon regelmatig wat tijd voor jezelf , lees een goed boek, luister naar muziek op een rustig plekje. En ook kan het goed zijn om regelmatig te mediteren om je drukke geest tot rust te brengen. Vind je dit moeilijk doe dan eens een Mindfulness Cursus. Je leert hierbij om bewust aandacht te geven aan je gedachten, gevoelens en emoties. En deze te laten voor wat ze zijn.

Voldoende beweging

Naast rust is het ook belangrijk voor je lichaam om voldoende beweging te krijgen. Nu schiet dat er bij een HSP nog al eens bij in. Door alle prikkels die je overdag op je werk en in de omgang met mensen opdoet heb je vooral de behoefte om je terug te trekken en tijd voor  jezelf te nemen. Maar om gezond en fit te blijven is lichaamsbeweging natuurlijk ook heel belangrijk. Dit helpt ook om te aarden  en contact te houden met je lichaamsgevoel. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Veel HSP ers houden niet van een teamsport omdat dit teveel prikkels geeft of het er te ruig aan toe gaat. Dus zoek daarom iets wat bij je past.  Bijvoorbeeld, wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, fitness. Of zoek mogelijkheden om samen te sporten met andere HSP ers. Je komt ze vaak tegen op Yoga, Tai-chi, Qigong.

Of sport lekker thuis, dit kan ook heel ontspannend en rustgevend zijn en tegelijkertijd je lichaamsgevoel versterken. Zelf vind ik het heerlijk om thuis de Kettlebell trainingen van Jesse van der Velde te doen. Duidelijk video’s met instructies. Na een tijdje kun je het programma gewoon zelf doen zonder de video’s met een lekker muziekje. Het programma staat nl ook stap voor stap geschreven op kaartjes. En door het programma steeds met een iets zwaardere kettlebell te doorlopen train je je lichaam. Vrouwen krijgen geen dikkere spieren van de Kettlebell Workout, wel een algeheel slankere bouw.
Doordat mannen met een zwaardere Kettlebell trainen kunnen ze met dezelfde trainingen hun spierkracht vergroten en een gespierde buik trainen.

Ook met het Forever FIT Programma kun je lekker thuis trainen aan de hand van handige trainingsvideo’s op een steeds zwaarder niveau.

Voeding

Om als HSP goed in je vel te blijven zitten is het ook heel belangrijk om goed op je voeding te letten, door regelmatig gezonde en verse producten te eten. Omdat je als HSP zo gevoelig bent merk je ook eerder als je een tekort aan vitamine en/of

mineralen hebt. Dit uit zich vaak in allerlei vage klachten. Die steeds erger worden als je ze negeert. Goede en natuurlijke voedingssupplementen zijn daarom aan te raden.

Bijvoorbeeld de pure gestabiliseerde Aloë Vera Gel die de natuurlijke gel uit de plant, met 200 verschillende bouwstoffen zo goed mogelijk benadert. Deze rijke bron van voedingsstoffen biedt de perfecte aanvulling op een uitgebalanceerd Aloë Veravoedingspatroon. Of de Forever Daily, een voedingssupplement ontwikkeld om 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan essentiële vitaminen en biologisch beschikbare mineralen en voedingsstoffen te leveren. Ik gebruik beide al jaren naast een gezond voedingspatroon en kan ze zeer zeker aanbevelen. Je vind deze producten in onze webshop.

Verder is het goed om al te prikkelende en opwekkende stoffen zoals Cafeine ( in koffie ) Theine ( in zwarte thee) en hete pepers incidenteel en met mate te nemen. Pas op met Alcohol en drugs. Want ook hier reageer je gevoeliger op en natuurlijk ook op medicijnen. Als HSP heb je namelijk vaak veel meer last van de bijwerkingen.

Met wat extra zorg voor je lichaam en door te luisteren naar de signalen en behoefte van je lichaam zul je beter in je vel zitten en je daardoor ook veel zelfverzekerder voelen.

Reacties gesloten.

Cookie en Privacyverklaring